02-11-2018 | Tags: Marketing, Sales, Samenwerking


Sales en marketing: twee handen op één buik?

Daar kijk je misschien van op. Maar binnen veel bedrijven gaat de samenwerking tussen de twee afdelingen niet altijd even vlekkeloos. Dat is zonde! Een bedrijf boekt pas echt successen als sales en marketing met elkaar samenwerken.

Marketing vs. Sales

Het draait allemaal om gezonde communicatie. Dat ontbreekt nog weleens tussen sales- en marketingafdelingen. Dat terwijl beide afdelingen elkaar zo perfect kunnen aanvullen. Hoe zit het ook alweer met de taakverdeling? De marketingafdeling van een bedrijf doet er alles aan om prospects en leads te overtuigen. Marketeers verzinnen sterke advertenties, denken na over brand marketing, PR-plannen en Social Media-campagnes. Sales managers komen een stap dichterbij de klant. Bij hen gaat het meer om netwerken, one-to-one-meetings en zoveel mogelijk potentiële klanten bellen.

Creatieve uitspattingen vs. koude acquisitie

Het klinkt dan ook logisch dat de twee afdelingen elkaar uitstekend kunnen aanvullen. Waar ligt dan het probleem? Marketeers investeren in creatieve ideeën en opvallende campagnes. Sales managers die puur voor koude acquisitie gaan, kunnen al die investeringen en die energie als zinloos bestempelen. Andersom kunnen marketeers het zonde vinden dat hun plannen niet uit de verf komen. Expressie botst hier met pragmatiek. Dat hoeft dus helemaal niet.

Communicatie is de key

Marketing anno nu staat in het teken van het creëren van een beleving. Zij zullen echter hun klanten pas aanspreken, als ze op hetzelfde level denken. De salesafdeling kent de klant en vindt behalve relatiebeheer ook de waardeverkoop belangrijk. Hetgeen dat ze aanbieden moet waardevol zijn. Die waarde verkoopt een sales manager met een goed idee. Kortom, als sales en marketing elkaar op de hoogte houden van alle ontwikkelingen, vullen ze elkaar aan. Hoe beter een marketingafdeling de klant kent (door de informatie van sales), hoe beter een salesafdeling de creatieve beleving van marketing naar buiten brengt. Ze vormen een perfecte match. Heldere communicatie is dus de sleutel. Transparante informatievoorziening en een waardevolle samenwerking.

 

Wil je meer weten over een effectieve samenwerking tussen marketing en sales? Download de whitepaper: effectief samenwerken met sales.