02-11-2018 | Tags: Netwerken, Sales


De kunst van zakelijk netwerken

Werken aan de skillset van je mensen binnen je eigen bedrijf is bijna net zo belangrijk als de activiteiten die je uitvoert voor je klant. Zakelijk netwerken is daarbij een belangrijk onderdeel. Wie zaait, kan later oogsten. Maar zakelijk netwerken gaat niet vanzelf. Waar moet je beginnen? Hoe pak je het aan?

Social Media netwerk

Op Social Media-kanalen, met als meest bekende LinkedIn, is het online zakelijk netwerk steeds actiever. Personen volgen elkaar, inspireren elkaar. Delen kennis en brengen relevante partijen met elkaar in contact. Door te zoeken op voor jou relevante zoektermen, vind je mensen waarmee je je netwerk verrijkt. Contact is snel gelegd en een afspraak voor een kop koffie is zo gemaakt. Eigenlijk is afwezigheid op LinkedIn tegenwoordig echt not-done.

Beurzen

Een van de events waar vele vakgenoten samenkomen, is een beurs. Maak aan het begin van het jaar een overzicht van beurzen die voor jou relevant zijn en plan de bezoeken  meteen in. Waar komen de professionals waarmee jij zou willen netwerken? Zorg dat je met een doel de beurs bezoekt en maak zoveel mogelijk vooraf afspraken met personen die interessant zijn. Bedenk vooraf wat jullie voor elkaar zouden kunnen betekenen: Vergeet daarbij niet wat jij hen te bieden hebt: zo’n win-win situatie praat altijd makkelijker!

Vakvereniging

Er bestaan voor bijna iedere branche vakgerelateerde verenigingen. Hoewel het er wemelt van concurrenten zijn die verenigingen toch heel handig. De trends, de do’s en don’ts, ervaringen en nieuws worden in een rap tempo gedeeld. Ook samenwerkingsverbanden komen hier tot bloei. Bedrijven kunnen vaak gratis of met korting vakgerelateerde workshops en trainingen volgen. Alles om de branche levendig en kundig te houden. Zoek een vereniging die bij jouw business past en sluit je aan.

Regionaal netwerk

In veel regio’s bestaan er ook regionale netwerken. Ondernemers en bedrijven komen regelmatig bijeen om de zaken in de regio naast elkaar te leggen. Met wie delen we ons territorium? Nu lokale bedrijven steeds vaker samenwerken is zo’n regionale netwerkborrel of event geen overbodige luxe om te bezoeken.

Netwerkorganisaties

Netwerkorganisaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Mede dankzij de groei van het aantal zzp-ers. Maar ook bedrijven maken steeds vaker deel uit van een netwerkorganisatie. Zo komen bijvoorbeeld verschillende bedrijven die mobiel werken implementeren bij elkaar. Of het nu gaat om een online telecombedrijf of een verhuurder van flexwerkplekken, als ze deel uitmaken van hetzelfde netwerk blijven ze op de hoogte van alle trends en kunnen ze elkaar versterken waar mogelijk.

Drie tips en drie valkuilen

Welke vorm een zakelijk netwerk ook heeft, het is belangrijk om zakelijk contacten te leggen en te onderhouden. Daarmee houden of schudden we interessante connecties wakker. We informeren u graag nog over drie tips en drie valkuilen:

Tips

  • Eerlijkheid duurt het langst. Wees eerlijk over de werkzaamheden en successen van het bedrijf. Overdrijven kan een bedrijf zuur komen te staan, als jullie elkaar beter leren kennen. Durf je kwetsbaar op te stellen en ook minder succesvolle situaties te bespreken. Waarschijnlijk heeft ook jouw gesprekspartner iets dergelijks meegemaakt of kan hij je verder op weg helpen richting een oplossing. Uiteindelijk zijn langdurige relaties gebaseerd op wederzijds vertrouwen, ook zakelijke relaties.
  • Wees open en oprecht geïnteresseerd. Netwerken en nieuwsgierigheid gaan goed samen. Stel vragen aan de ander en denk mee. Deel kennis en breng iets nuttigs. Gegarandeerd dat je daar in de toekomst ook iets van terugziet.
  • Het lijkt een overbodige tip maar het is belangrijk er netjes en verzorgd uit te zien. Vergeet niet dat de aanwezige netwerker het gezicht van je bedrijf is die een eerste indruk achterlaat. En die moet goed zijn.


Valkuilen

  • Eerlijk is eerlijk: Netwerken doen we uiteindelijk om er zelf wat aan over te houden. Wees niet ongeduldig. Ga je niet blindstaren op potentiële opdrachten en ga niet meteen strooien met visitekaartjes maar houd focus op het opbouwen van een goede relatie met de vertegenwoordigers van aanwezige bedrijven. Koester geen valse verwachtingen. Je weet nooit wanneer je iemand weer tegenkomt en wanneer bedrijven plots wat aan elkaar hebben. Het zaaien kan soms jaren duren voordat je mag oogsten.
  • Praat niet alleen over je eigen bedrijf. Het is belangrijk een goed beeld van jullie bedrijf te scheppen, maar verzink niet in een monoloog. Juist aanhoren wat een ander te vertellen heeft, is interessant.
  • Eenmaal contacten gelegd? Laat ze niet verwateren. Houd elkaar regelmatig op de hoogte. Blijf ‘aanwezig’, maar ook hier geldt: niet overdrijven.

 

Zakelijk netwerken is leuk. Wie het goed doet, plukt er later de vruchten van. Niet alleen wat opdrachten betreft. Netwerken zorgt ook voor inspiratie, motivatie en kennisdeling. Lees verder over de Tablet Sales App en onze oplossingen voor relatiebeheer.