19-11-2017 | Tags:


Nog vijf tips voor een klantrelatie via internet

Via internet een professionele relatie met je (potentiële) klant opbouwen (2)
In de vorige blog werd al aandacht besteed aan het belang van het gebruik van internet en e-mail bij het opbouwen van online klantrelaties. Er zijn toen vijf te volgen stappen genoemd, maar uiteraard zijn dat lang niet alle mogelijk te volgen stappen.

Wat kan – of misschien wel móét – er nog meer gedaan worden?
Hieronder volgt een aantal andere stappen die je zullen helpen bij het opbouwen van een goede online relatie met je klanten.

  1. Test iedere ondernomen actie
    Heb je de vijf eerste stappen reeds genomen en dus de nodige acties ondernomen, dan is het nu van belang het effect van deze acties te testen. Elke actie die je op of via e-mail of het internet doet, is moeilijk van tevoren te voorspellen. Probeer dus iedere actie uit met een deel van je klantenbestand. Wanneer blijkt dat de respons tegenvalt, kun je gemakkelijk één en ander aanpassen.
  2. Zet sociale media in
    Een groot voordeel van het werken met internet is dat er langs deze weg veel interactie mogelijk is tussen je klanten en jou. Jij kunt hen sneller op de hoogte stellen van bepaalde nieuwtjes en zij kunnen op een eenvoudigere manier feedback geven. Hierdoor zal bij klanten het gevoel van betrokkenheid bij je bedrijf vele malen groter worden. Dankzij de feedback van klanten weet je wat er speelt en kun je, als dat nodig blijkt te zijn, je product of dienst direct wijzigen.
  3. Help klanten op weg
    Het spoor dat je (potentiële) klanten op je website achterlaten, is meestal heel waardevol. Het zegt namelijk iets over het zoekgedrag en de interesses van deze klanten: naar welke informatie wordt er gezocht? Welke informatie wordt er uiteindelijk door hen gedownload? Welk product wordt er uiteindelijk gekocht? Op basis van deze gegevens kun je klanten de mogelijkheid bieden gratis advies aan te vragen bij het maken van hun keuze.
  4. Zorg voor een goede garantie
    Je hebt de zin vast al heel vaak voorbij zien komen: “Niet goed, geld terug!” Bij een dergelijke garantie hoeven klanten geen opgaaf van reden te geven, wanneer ze een product terugsturen. Dit vinden de meeste klanten vanzelfsprekend een prettig idee, omdat ze met een gerust hart een aankoop kunnen doen, zonder dat ze er per se meteen aan vast zitten. Dat is voor hen wel zo veilig!
  5. Beloon trouwe klanten
    Klanten werven is niet het enige dat belangrijk is, bestaande, steeds terugkerende klanten zien te behouden ook. Daarom is het zeker niet onverstandig van tijd tot tijd aan klanten je waardering te tonen voor het feit dat ze voor jouw bedrijf en/of product hebben gekozen. Dit doe je door hen bijvoorbeeld een puntenspaarsysteem aan te bieden of door hen regelmatig kortingen op bestellingen aan te bieden.

Wil je deze tips in praktijk brengen en een goede online klantrelatie opbouwen? Laat je dan helpen door onze tool Tablet Sales App. Neem contact op voor meer info of een korte demo.