25-01-2018 | Tags: Accountmanagement, Klantrelatie


Zakelijk flirten doe je zo

Een klant die zich begrepen voelt is een tevreden klant. Wie wil er nou geen tevreden klant? Maar hoe zorg je ervoor dat die klant jou vertrouwt en dat hij jou ziet als een luisterend oor, een deskundige partij en een optimale keuze? In deze blog geven wij jou een lesje zakelijk flirten. Dus gooi je charmes in de strijd!

Zakelijk flirten

Flirten, we kunnen het allemaal, maar durven het misschien niet zo goed. Zakelijk flirten is wat dat betreft makkelijker. Je hoeft geen verliefde reacties uit te lokken en echt een blauwtje zal je niet lopen. Iedereen kan zakelijk flirten. Ben jij charmant, vriendelijk, gepassioneerd, sociaal, beleefd of begripvol? Eén van die kenmerken past vast wel bij jou.

Spiegelen

Geloof het of niet, maar wie zijn klant subtiel spiegelt, boezemt vertrouwen in. Ga mee in de spreeksnelheid, neem intonaties over, of bepaalde woorden. Spiegel ook de lichaamshouding van de ander. Ga niet precies hetzelfde zitten, dan kom je eerder beangstigend over dan betrouwbaar. Zit hij rechtop en ietsje scheef tegenover je? Kies dan ook een actieve houding. Maar let op dat je wel een een open houding aanneemt: armen niet over elkaar. Met een open houding kom je ook open over.

Oogcontact

Houd oogcontact met de ander. Met oogcontact toon je interesse. Ook daarin moet je niet te ver gaan. Blijf niet indringend staren, dan voelt de ander zich ongemakkelijk. Probeer in elk geval na ieder gesprek na te gaan welke kleur ogen de ander had. Dan weet je dat je goed hebt gekeken. En dan denk je daar het volgende gesprek sneller aan.

Persoonlijk contact

Noem de klant bij zijn naam en onthoud persoonlijke details. Zo kun je bijvoorbeeld bij een tweede gesprek refereren naar iets wat de klant leuk vond. Je toont oprecht interesse en je creëert een band. Je roept ook nog eens iets positiefs op bij de ander.

Glimlachen

Glimlachen is aanstekelijk. Als jij glimlacht doet de klant dat binnen no time ook. Bovendien word je er zelf ook vrolijker van. Heb je humor? Maak dan af en toe een grapje of begin het gesprek met een grapje. Wees geen clown, dat werkt averechts.

Complimentjes

Geef complimentjes, maar alleen als je ze ook meent. Dan kom je oprecht over. Wees sowieso jezelf, dan verloopt een gesprek natuurlijker. Dat kost ook minder energie. En met een complimentje verbeter je de sfeer (nog meer).

Spreek duidelijk

Wie duidelijk spreekt, maakt een conversatie soepeler. Praat dus niet te snel of te langzaam. Denk niet teveel na, maar praat verstaanbaar en duidelijk. Zijn er toch onduidelijkheden? Verklaar je nader en leg alles uit totdat de ander jou begrijpt.

Luisterend oor

Misschien is dit wel de belangrijkste tip. Luister altijd goed naar de klant. Dat is een deel van de service die je als bedrijf biedt. De klant voelt zich dan begrepen. Wees ook ‘blij’ met feedback of klachten. Vraag daar zelfs om. Je kunt hiermee namelijk verbeteringen doorvoeren. Daar wordt het bedrijf beter van en de klant ook. Die voelt zich gehoord en deelgenoot van een verbetering. Altijd goed.

Geen moeilijke tips toch? Probeer het maar, wees eens een Don Juan of Dama Juanita. Dat maakt het niet alleen voor de klant leuker, maar ook voor jou!

 

Meer lezen?

Over het opbouwen en onderhouden van klantrelaties? Ga dan naar het overzicht van alle blogs over klantrelaties.