Wat maakt een goede salesmanager?
Een salesteam heeft altijd een goede sales manager nodig
Een salesteam wordt pas een goed salesteam als er een goede sales manager is. Deze manager moet teamleden inspireren en motiveren en als het goed is, kunnen mensen hierdoor boven zichzelf uitstijgen. Maar hoe motiveer en inspireer je je salesteam eigenlijk? Wat doet een sales manager? Hieronder geven we je een aantal tips.
- Zorg dat je uitdagende doelen stelt. Bij het vooraf vaststellen van de te behalen doelen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze vooral uitdagend zijn. Zit er voor je teamleden geen uitdaging in het werk dat ze doen, dan zal hun aandacht verslappen en zullen ze geneigd zijn achterover te gaan leunen. Hou wel in de gaten dat deze uitdagende doelen wel realistisch moeten zijn.
- Zorg dat je goed communiceert. Zijn de te behalen doelen helder, informeer je teamleden dan regelmatig over de algehele voortgang van het team en over ieders voortgang afzonderlijk. Laat je teamleden weten of alles nog op schema loopt en of er ondertussen dingen gewijzigd zijn.
- Zorg dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Goed communiceren met je teamleden is heel belangrijk, maar nóg belangrijker is het misschien wel om als manager zélf het goede voorbeeld te geven.
- Zorg dat je goede tools meegeeft. Het feit dat je teamleden tijdens hun werkzaamheden niet kunnen beschikken over bijvoorbeeld een goed CRM-systeem en niet kunnen rekenen op interne ondersteuning werkt voor hen doorgaans zeer demotiverend. En dat is natuurlijk heel goed te begrijpen.
- Zorg dat je successen viert. Wanneer je teamleden goed werk afleveren, laat dat dan als manager zeker ook merken. Geef een goed presterend teamlid complimenten en schouderklopjes. Die werken juist weer zeer motiverend. Trakteer je hele team eens op een teamuitje en vergeet ook zeker niet je successen in je nieuwsbrief te vermelden. Wees er trots op!
- Werken deze tips niet?. Krijg je het als manager, ondanks bovenstaande tips, niet voor elkaar je teamleden te motiveren, dan kun je besluiten ze op immateriële of materiële wijze te belonen of een aantal zaken (bijvoorbeeld het aantal te bezoeken klanten) per week vast te leggen. Aan deze zaken dienen alle teamleden zich in principe te allen tijde te houden.