Vijf tips voor duurzame klantrelaties

Vijf tips voor duurzame klantrelaties

Binnen de sales- en marketingbranche draait alles om het binnenhalen van nieuwe bedrijven en klanten. Net zo belangrijk is het behouden van bestaande klanten. Met de komst van het internet is de houding van en naar de klant flink veranderd. Klanten zijn veeleisend geworden en gaan nu online zelf op zoek naar hun product of dienst. Op welk tijdstip dan ook. Bedrijven moeten online zichtbaar zijn en opvallen. Ze moeten klanten in deze dynamische markt persoonlijk aanspreken en altijd bereikbaar zijn. Hoe investeer je dan in duurzame klantrelaties? In deze blog geven we je vijf tips.

 

  1. Customer journey

Wie de klant persoonlijk wil aanspreken moet denken vanuit de klant; hem goed leren kennen en inspelen op zijn emoties. Dat kan met het volgen van de customer journey. Bedrijven brengen in kaart welke reis een klant aflegt voordat hij een product of dienst koopt of gebruikt. Waar haalt een klant informatie vandaan? Waar baseren ze hun keuzes op? Hoe oriënteert een klant zich? Met het volgen van de customer journey kom je er als bedrijf gelijk achter of de gekozen marketingstrategie werkt. Laat de klant zich verleiden? Zo ja, in welke fase?

 

  1. Loyalty marketing

Het liefst wil je dat jouw klanten euforisch zijn over jouw dienst of product. Ze praten er met anderen over, maar laten ook referenties en recensies achter op Social Media of op blogs. Wie klanten een goed gevoel geeft (en dus emotioneel prikkelt) creëert online ambassadeurs. Loyalty marketing kan daar een grote bijdrage aan leveren. Denk aan de Valentijnsactie van PostNL. Klanten mochten gratis een Valentijnskaart versturen als ze een lippenstiftkus plaatsten op de plek van de postzegel. Ook de bonuskaart van de Albert Heijn beloont klanten. Klanten krijgen naar aanleiding van hun koopgedrag per mail korting op producten die ze regelmatig kopen. Succesvolle loyalty marketingstrategieën zorgen ervoor dat klanten zich betrokken voelen en leiden tot interactie met klanten. Voelen klanten zich positief benaderd? Dan stellen ze zich waarschijnlijk loyaal op tegenover het bedrijf.

 

  1. Webcare

Tegenwoordig hoort ook webcare bij het rijtje. Met de komst van het internet zijn openingstijden van 9 tot 17 uur passé. Klanten kunnen op ieder moment van de dag een aankoop doen of interesse tonen. Bedrijven en winkels die daarop inspelen plukken daar de vruchten van. Met goeie service, waarvan webcare een onderdeel is. Klanten kunnen al jaren via e-mail en telefoon contact opnemen met de serviceafdeling van het bedrijf. Maar dat kan met webcare ook via Social Media. Klanten die een bericht achterlaten krijgen binnen een uur reactie. Bedrijven als NS en Vodafone reageren zelfs binnen 20 minuten.

 

  1. Waardevol advies geven

Geef klanten zo nu en dan kosteloos waardevol advies. Je bouwt een band op met de klant en toont aan geïnteresseerd te zijn. Je geeft de klant gratis nuttige informatie, waardoor je sympathiek overkomt.

 

  1. Tablet Sales App
    De Tablet Sales App is een handige app die bijdraagt aan duurzame klantrelaties. Een bedrijf kan zijn assortiment, brochures, videomateriaal en alle andere informatie kwijt op deze app. Een klantenbezoek wordt bijzonder makkelijk en professioneel. Ter plekke kunnen de  oplossingen voor de vragen van de klant getoond en toegelicht worden. Zo voelt de klant zich serieus genomen en raakt hij overtuigd van het professionalisme en het klantgemak bij dit bedrijf.

Conclusie
Wie duurzame klantrelaties wil opbouwen moet er rekening mee houden dat klanten van nu zijn veranderd ten opzichte van tien jaar geleden. Ze verwachten regelmatig nieuwe ontwikkelingen en updates. De klant wil gelijk geholpen woren, vraagt om persoonlijke aandacht en wil zich bijzonder voelen. Met het volgen van de customer journey, het opzetten van een loyalty marketingstrategie, het oprichten van webcare-team en de Tablet Sales App komt een bedrijf een heel end.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *