Vijf stappen om via internet een professionele relatie met je klant op te bouwen
Internet en e-mail: tegenwoordig doe je zonder deze twee middelen geen zaken meer. Langs deze digitale wegen kun je namelijk prima een professionele klantrelatie via internet opbouwen. Je moet wel weten hoe en wat. Daar helpen wij je graag bij.
Vijf te volgen stappen
Hieronder volgt een aantal stappen die je zullen helpen bij het opbouwen van een goede online relatie met je klanten.
1. Maak een goede database aan
Een online duurzame klantrelatie opbouwen begint bij het creëren van een goede database. Die database laat je min of meer ontstaan door je websitebezoekers (lees: je potentiële klanten!) Wanneer je hen de mogelijkheid biedt hun e-mailadres achter te laten, ben je al op de goede weg, want zo ontstaat een ‘zakelijke band’ en een ‘retourkanaal’. Je wilt een voorbeeld? Dat kan. Door op je website een zin als: ‘vul hier je e-mailadres in als je op de hoogte wilt blijven van alle nieuwtjes en acties’ te plaatsen, kun je op een eenvoudige manier adressen verzamelen.
2. Beperk de vraag om gegevens
Stel: je klant heeft een vraag en neemt daarom contact met je op. Hem of haar een formulier laten invullen, waarop je (alvast) om een aantal gegevens vraagt, is dan zeker geen gek idee. Wel is het dan belangrijk om niet om teveel gegevens te vragen. Wanneer een potentiële klant je een bericht wil sturen om te informeren of een bepaald product op voorraad is, moet deze zich daarbij niet gaan afvragen waarvoor en óf je ‘al die gegevens’ nodig hebt.
3. Stuur alleen relevante informatie toe
Wanneer je (potentiële) klant je in een e-mail om informatie vraagt, stuur hem of haar dan ook echt alleen de informatie toe, waarom deze vraagt. Dit voorkomt een hoop ergernis en vergroot de kans dat je eenmalige klant een blijvende klant wordt. Verder is het in meer algemene zin zo dat er sinds 1 oktober 2009 een algeheel spamverbod geldt. Dit houdt in dat het sinds die datum verboden is om klanten berichten te sturen, zonder dat ze daar toestemming voor hebben gegeven.
4. Spreek de klant persoonlijk aan
Wanneer je contact mag opnemen met je klant, zal deze het zeker op prijs stellen wanneer je hem of haar bij naam kent. Door je e-mail te beginnen met: ‘Hallo mevrouw De Vries, je wilde graag meer weten over…’ laat je zien de wensen van en de klant zelf goed te kennen en ook goed te weten waar je over praat.
5. Handel elke klantmail onmiddellijk af
Niet schrikken, onmiddellijk afhandelen hoeft niet te betekenen dat je iedere e-mail die je van een klant ontvangt, direct volledig hoeft af te handelen, maar wel dat je een (automatische) ontvangstbevestiging dient te sturen, waarin je óók aangeeft wat er gedaan zal worden om tot een goed resultaat te komen. Daarmee kweek je direct sympathie bij je klant, omdat deze zo precies weet waar hij of zij aan toe is. Natuurlijk zijn de hierboven beschreven stappen lang niet alle mogelijk te volgen stappen. Daarom wordt er binnenkort nog een blogbericht aan dit onderwerp gewijd.