Toch oogsten in crisistijden
Altijd als ik mensen tegenkom, vraagt men mij hoe het gaat. Aardige mensen knippen dat nog in tweeën: hoe gaat het met de business en hoe is het thuis? Privé gaat het geweldig en eigenlijk alleen maar beter. Zakelijk geef ik meestal aan dat het ‘goed’ gaat. In elk geval ‘dat ik niet klagen mag’. En hoe calvinistisch dat ook klinkt; het is ook zo.
De laatste twee jaar krijg ik in bijna elk gesprek dat ik heb met een andere ondernemer de vervolgvraag: “heb jij (geen) last van de crisis?”. Persoonlijk weiger ik me in een crisis te laten drukken en kan ik me niet voorstellen dat opeens iedereen, dus 100% van een land, continent of de wereld last heeft van dezelfde tegenspoed. Ik denk dat er altijd kansen liggen (maar in sommige tijden wel wat meer dan andere) en daar moet je gewoon naar op zoek.
Heb ik dan geen last van ‘de crisis’? Nou vooruit, als je wat langer doorpraat met me, zal ik toegeven dat ik merk dat bedrijven langer doen over het nemen van besluiten. Het lijkt erop alsof ze standaard lang doen over besluiten. Alsof het echt niet kan om gewoon in een dag of een week een beslissing te nemen, ook niet als dat een ‘no-brainer’ is.
Laat ik het uitleggen met een voorbeeld: de Tablet Sales App bieden wij aan als een abonnement van enkele honderden euro’s per maand. De klant gaat pas betalen als de app voor zijn bedrijf is aangepast en gereed is. Met de app besparen zijn verkopers vanaf dag 1 aanzienlijk tijd. Alleen daarmee kan hij het abonnementsgeld al terugverdienen. En dan hebben we het nog niet over besparing aan faalkosten en bovenal: meer business, door de veel betere presentatie van het bedrijf en diens producten. Dit is een typisch voorbeeld van een ‘no-brainer’: geen investering nodig en vanaf dag 1 meer verdienen dan je uitgeeft. Toch presteren veel prospects van mij het om maanden na te denken voordat zij beslissen de Tablet Sales App af te nemen. Is dat fout? Lastig te zeggen. Ik ken vast niet alle achtergronden en interne discussies. Maar jammer is het wel. Er blijven kansen liggen om geld te verdienen, zowel voor onze prospects als onszelf.
Maar hier komt het goede nieuws. Zoals ik al zei, speelt het bovenstaande al een jaar of twee. En aangezien ik niet het type ben van bij de pakken neerzitten, ben ik gewoon door blijven gaan met het benaderen van klanten en zaaien. Sterker, ik heb er een tandje bijgedaan. En zie: als je maar lang genoeg zaait, kun je vanzelf gaan oogsten. De orderportefeuille raakt steeds voller en regelmatig wordt ik gebeld of de offerte van een half jaar geleden nog geldig is. En daar zijn we terug bij mijn persoonlijke overtuiging: in een ‘crisis’ moet je misschien langer zoeken naar kansen of meer geduld hebben, maar kansen zijn er. Zo kun je oogsten in crisistijd. En die oogst smaakt misschien nog wel lekkerder. Succes!