Wat je van een kledingverkoper leren kunt – tips voor verkoop

Wat je van een kledingverkoper leren kunt

tips voor verkoop

Heerlijk: een avondje surfen op internet. Zo kwam ik toevallig langs een blog van een Duitse kledingverkoper. En warempel, die tips voor verkoop gelden niet alleen voor verkoop in een kledingwinkel. Kijk maar:

Wek interesse

Dit is in een kledingwinkel eenvoudiger dan daarbuiten: iemand die binnenkomt, heeft interesse. Maar ook buiten een winkel begint verkopen met interesse opwekken. Dus zorg dat de blik van je toekomstige klant blijft hangen bij jouw email, nieuwsbrief, tweet, advertentie, presentatie of LinkedIn-bericht.

Wakker de behoefte aan

Zorg dat de klant het gevoel krijgt dat hij jouw product nodig heeft. Dat het leven veel makkelijker, leuker of eenvoudiger is als jouw product eenmaal aangeschaft is. Het is helemaal goed als de klant hebberig wordt, zie ook verderop de tip over een eenmaligheid.

Luister

Deze tip is het kortst, maar het belangrijkst. Zonder interesse en zonder behoefte hoef je niet verder te praten. Maar vervolgens kun je pas verder praten als je werkelijk weet wat de klant nodig heeft. Pas daarna kun je je product aanbieden, want je weet welke verkoopargumenten werkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de klant en/of hoe je je product (en prijs, samenstelling, uitvoering, accessoires, etc.)  aanpassen kunt voor die klant.

En omdat je nog niet genoeg gehoord hebt: stel positieve vragen

Hoe vaker de klant ‘ja’ zeggen kan, hoe meer hij zichzelf bevestigt dat hij met een goede aankoop bezig is.

Wees vriendelijk

Sowieso een hele goede tip. Maar in de verkoop is dit nog belangrijker dan normaal. Uiteraard moet je geen toneel spelen, maar hoe moeilijk is het om gewoon vriendelijk te zijn? Doen dus. Dat levert omzet op en is veel leuker.

Blijf eerlijk

Best lastig, maar zeer belangrijk. Blijf eerlijk. Altijd. Ook als dat betekent dat je de klant moet uitleggen dat jouw product toch niet zo goed bij hem past. Dat betekent dan nu misschien geen omzet, maar je zult altijd mogen bellen of terugkomen voor een volgende keer.

Goede voorbereiding

Dit wordt vaak vergeten. Ik las laatst dat maarliefst 70% van verkopers hun verkoopproces niet hebben voorbereid. Zij gaan op goed geluk het gesprek aan en moeten ter plekke de antwoorden en de gespreksturing bedenken.

Onderstreep de eenmaligheid

Niets is zo jammer als een fantastisch verkoopgesprek, dat vervolgens verzandt in uitstel, vertraging en onvoldoende aandacht van de klant. Daarom moet het ijzer nu gesmeed worden. Alleen nu is dit model voorhanden, juist nu heeft de afdeling assemblage tijd, als je nu ‘ja’ zegt dan ben je de eerste die kan vertellen dat hij dit product gebruikt, etc. Zorg dat je dit voorbereid hebt, dat je de klant hebberig maken kunt. Laat hem ‘ja’ zeggen.  Dan heb je verkocht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *