We leven in het jaar 2009 als QookQook BV wordt opgericht door Wiko Mocking. De iPhone was net uit en er stonden wereldwijd een schamele 25.000 apps in de app store. Samen met een business partner bedacht Wiko een app die antwoord geeft op de vraag die we allemaal elke dag stellen: “wat eten we vandaag?”. Het werd een app waarin de aanbiedingen van alle supermarkten stonden. En mocht de broccoli in de aanbieding zijn bij je favoriete supermarkt, dan kon je dat niet alleen op je boodschappenlijstje zetten; je kon direct 15 recepten zien met broccoli. Dat was dus ‘koken met aanbiedingen’. De naam voor de app was ook snel gevonden: QookQook.
Toch liep het anders. Albert Heijn kondigde destijds aan nog voor de Kerst een app te lanceren: dat zou de latere welbekende “Appie”-app worden. De volgende dag werd QookQook benaderd door Hoogvliet Supermarkten. Of wij niet ook voor hen zo’n app konden maken en uiteraard moest die ook voor de Kerst klaar zijn. Feitelijk hadden we de app al gereed. Het enige wat we moesten doen was de overige supermarkten uit de QookQook-app laten en het design aanpassen. Zogezegd, zo gedaan. En inderdaad: in dezelfde week als Albert Heijn had Hoogvliet Supermarkten ook hun app in de store. Sommigen zeggen dat die eerste versie nog beter was dan die van Albert Heijn.
Opeens waren we van een bedrijf met een consumentenproduct naar een bedrijf met B2B-klanten veranderd. We waren in één klap van een B2C bedrijf een B2B bedrijf geworden. En vanaf dat moment waren de apps die we maakten steeds meer gericht op de medewerkers van onze klanten.
Dat hebben we volgehouden tot 2017. Ook in dat jaar maakten we B2B-apps voor allerlei grotere en kleinere bedrijven (Cargomasters, De Bijenkorf, Liebherr, Essent, Agrifac, etc.), maar waren we ook al een paar jaar druk met een app die we bij meerdere klanten inzetten: de Tablet Sales App. En in dat jaar hebben we besloten alle overige apps af te stoten en volledig te focussen op TSA. Kort daarna hebben we ook onze bedrijfsnaam gewijzigd in Tablet Sales App.
Hoe is Tablet Sales App ontstaan?
Voordat Wiko zijn bedrijf startte, werkte hij in de FMCG bij bedrijven als Plukon, Unilever en Stegeman. Hij besloot dat traject als verkoopdirecteur van UnieKaas.
Eenmaal ondernemer en ontwerper van apps, kwam hij een salesmanager tegen die klaagde dat haar verkopers nooit de juiste leaflets en materialen bij zich hadden, en áls dat al wel zo was, dat die dan steevast out-dated waren. Zij dacht dat dit toch beter moest kunnen en als we dan toch bezig waren, dan konden taken en bezoekverslagen ook direct meegenomen worden? De eerste versie van de Tablet Sales App was geboren.
Met elke gebruiker en elke klant die erbij kwam, ontstond er meer feedback en kwamen er meer wensen en ideeën. Zo groeide TSA in een rap tempo uit tot een totaal-tool, waarin alle functionaliteiten zitten die je in het salesproces tegenkomt. Vandaag de dag is het een tool waarin alle onderdelen van het commerciële proces gefaciliteerd of simpelweg uitgevoerd worden.
Waarom TSA?
Er zijn veel redenen om voor TSA te kiezen. De belangrijkste zijn meer omzet, minder tijd en minder fouten. En het feit dat TSA heel veel gemak brengt en dat het bijzonder fijn is dat men nog maar één tool hoeft te gebruiken, tellen ook mee.
Maar er zijn twee beginselen die altijd hoog in het vaandel gestaan hebben en van groot belang zijn:
– De ‘why’ van zowel Wiko als het bedrijf is “complexe dingen simpel maken”. Apps lenen zich daar fantastisch voor. Commerciële processen kunnen aardig ingewikkeld zijn, met verschillende branches, segmenten, artikelen, talen, valuta, kortingsoorten, ordertypes, klachtenprocessen, monsteraanvragen, accorderingsniveaus, business units, kanalen, offertetypes, koppelingen met andere systemen, en nog veel meer. Aan de achterkant gebeurt er dus heel veel. Maar aan de voorkant dient alles eenvoudig, mooi en simpel te lijken. Wij krijgen regelmatig als terugkoppeling de vraag ‘of dit alles is; het lijkt zo eenvoudig?’. Dat beschouwen we dan als een groot compliment.
– Onze klanten betalen ons omdat zij geld, tijd en fouten besparen en als tegenprestatie voor de enorme hoeveelheid data en informatie die zij ontvangen. Toch richtten wij ons vanaf het begin niet op de klant maar op de gebruiker (= de medewerker van de klant). Die moet immers de hele dag met onze tool werken willen. Alleen dan wordt die enorme hoeveelheid betrouwbare data vergaard. Dit is een groot onderscheidend vermogen en een even grote succesfactor gebleken.
Wat wij doen – commerciële processen effectiever maken
Hoe complex een vraagstuk ook lijkt, vaak is de oplossing juist eenvoudig.
We hebben ruime ervaring met klanten, commerciële processen en storytelling. Dat maakt dat we snel en goed kunnen meedenken over de beste oplossing. Daarbij kunnen we jou als klant uitstekend helpen je huidige commerciële proces in kaart te brengen en de beste digitale flow daarbij in te richten.
Wij werken voor veel klanten in veel verschillende branches. Dat zorgt ervoor dat voor heel veel uitdagingen en vraagstukken al een pasklare én bewezen oplossing voorhanden is.
TSA beschikt over een hele serie standaard modules. Die kunnen door ons tot op een diep niveau naar jullie wensen geconfigureerd worden. En daarna, in de praktijk en tijdens het gebruik, kan er ook nog heel veel door jullie zelf ingesteld en gewijzigd worden. Zo krijgen jullie de beleving van maatwerk, maar behouden jullie de voordelen en het genot van standaard software. En tegelijkertijd is het commerciële proces optimaal ingericht en loont het voor geen enkele gebruiker om daarvan af te wijken. Daarmee is de effectiviteitsverbetering gegarandeerd.
De drive van Wiko om complexe dingen simpel te maken leeft door de hele organisatie. Alle developers, marketeers, verkopers, test engineers hebben diezelfde drive, niet alleen in de kern maar ook in de flexibele schil. Het is net zo simpel als bij rugby: er gebeurt een heleboel in zo’n wedstrijd en er zijn allerlei beperkingen en regels, maar in elk geval moet de bal achter de doellijn op de grond gedrukt worden. Ons team wil altijd helpen om voor onze klanten tot de beste oplossing voor het commerciële proces te komen. Zodat zij die bal op de grond kunnen drukken. Elke dag. Allemaal.
Benieuwd geworden naar de Tablet Sales App?
We ontvangen je graag in gebouw Nest aan de Laan van Kronenburg 14 in Amstelveen voor een oriënterend gesprek of een korte demonstratie van de app. Stuur ons een berichtje en wij nemen contact met je op!
Neem nu contact op