Meer leads uit beursdeelname: 5 tips voor sales
Het beursseizoen staat voor de deur. Maar hebben beurzen nog wel zin nu er zo veel andere – online – opties zijn om je doelgroep te bereiken? Ja, juist! Exposeren op een beurs is een succesvolle manier om nieuwe leads aan te trekken en relaties te versterken. Dichterbij de doelgroep kom je niet. Maar we zien ook dat beursdeelnamen nog lang niet altijd effectief zijn voor sales. In deze blog geven we je vanuit de Tablet Sales App en partner Beewan (livecom agency) tips voor meer leads uit beursdeelname.
1. Kies je held
Veel bedrijven vallen in de valkuil: ‘ja, we gaan deelnemen aan een beurs’ – zonder strategie. Ze schieten in een operationele benadering: één beursstand, wat branding en mensen er naartoe. De tip: zorg voor een reset moment, waarbij je als bedrijf opnieuw gaat kijken naar; wie is de doelgroep? Wat leeft er in de hoofden van die mensen? En wat gaan wij ze bieden? Kies je held – en richt je beursdeelname hierop in. Ontwikkel vervolgens je concept en stel de doelstelling vast.
2. Effectieve beursstrategie
Voor salesmanagers is een beurs niet een alledaagse omstandigheid. Ze moeten bijvoorbeeld de hand uitsteken naar vreemde mensen. Wie is daarvoor het meest geschikt? En wat is de meest effectieve tekst? Kom tussen de ogen en oren van je doelgroep. Communiceer gericht: welk onderwerp of trend speelt er? Zet dat in de etalage. Neem niet je hele winkel aan producten en marketingmaterialen mee in de hoop dat iemand er op gaat reageren. Maatwerk is de sleutel in een effectieve beursstrategie.
3. Beurs leads registreren
Op een beurs zijn de salesmanagers (als het goed is) voornamelijk in gesprek. Leads worden dan ook niet altijd direct en juist geregistreerd. De beurs app van de Tablet Sales App zorgt ervoor dat je leads makkelijk kunt registreren of informatie aan kunt vullen. Juist ook wanneer een prospect speciaal langskomt voor Salesmanager Piet, terwijl hij in gesprek is. Als deze geregistreerd wordt, kan Piet hem alsnog opvolgen. Voer de juiste interesses in, aan de hand van vooraf ingegeven categorieën en geef het juiste label mee. Zijn jullie net in contact, weet je al genoeg om op korte termijn een afspraak in te plannen of is het al tijd voor ‘closing the deal’? Het snel en goed registeren op een beurs zorgt uiteindelijk voor een succesvollere leadopvolging en beurs ROI.
4. Leads uit beursdeelname opvolgen
Een van de meest gemaakte fouten: er wordt tijd gereserveerd voor sales om op een beurs te staan. Maar met de follow up wordt geen rekening gehouden. Kun je nog zoveel leads hebben gegenereerd; wanneer ze niet opgevolgd worden is je beursdeelname niet effectief geweest. Ruim daarom tijd in voor de opvolging van een beurs. Niet alleen de week na een beurs, maar lange termijn.
5. ROI van beursdeelname
Veel bedrijven weten niet wat een beurs ze kan brengen. Wat levert het op? En zijn 200 gesprekken op een beurs nou veel of weinig? En hoeveel van die gesprekken zijn met nieuwe contacten geweest? Met de Tablet Sales App kun je makkelijk alle gesprekken op een beurs rapporteren. Beewan gebruikt deze data vervolgens voor een uitgebreide ROI rapportage – zodat je alle benodigde informatie hebt over het rendement op de beursdeelname. En zo kun je de volgende beurs ook nog eens effectiever maken!
Wil je ook meer leads uit beursdeelname?
Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.