Korting geven?
Stel jezelf eerst de volgende vragen
Ik las een korte oude blog over het al dan niet weggeven van korting en hoe je dat moet doen. Daarin werd duidelijk gesteld dat ‘sales’ niet autonoom korting weg mag geven. Het was inderdaad een blog uit 2011, maar zelfs toen vond ik al dat verkopers heel goed zelf in staat zijn om te bepalen of korting nodig is of niet. Als je elke beslissing hierover aan de salesmanager overlaat, krijg je nooit autonome verkopers die zelf met creatieve oplossingen komen om klanten binnen te halen.
Wat wél handig was in deze blog was het volgende stappenplan voor het geven van korting:
- Stel de vraag, waarom heb je korting nodig? Als het antwoord legitiem is:
- Hoeveel korting heb je dan nodig? En als je die korting geeft:
- Heb je dan de opdracht? Zo niet:
- Waarom wil je dan überhaupt in deze fase korting geven?
Deze vragen zijn zó helder, je zou ze zelfs direct aan je klant kunnen stellen.