Kostprijs berekenen
Kostprijs berekening ligt accountmanagers nou eenmaal niet aan het hart. Maar een aantal vaste en veel voorkomende berekeningen van omzet en marge zijn erg handig. In de Tablet Sales App gebruiken we die. Kijk hieronder hoe we dat doen.
Met een rekenmachine en een kostprijs kan elke accountmanager zijn marge uitrekenen en een voorstel voor een verkoopprijs maken. Toch is dat vaak niet voldoende. Klanten willen een ‘speciale behandeling’, willen korting, later betalen, een aantal producten gratis, etc. Het is dan bijzonder handig om een aantal standaardberekeningen bij je te hebben, om die los te laten op een specifieke situatie en om dat te kunnen opslaan, zodat je later terugkijken kunt. Dat type kostprijs berekenen kan allemaal met de Tablet Sales App.
Marge voor de klant
Het is essentieel om te weten hoeveel marge je gaat maken bij een bepaalde verkoopprijs. Maar het is ook zeer wenselijk om te weten hoeveel marge de klant dan maken gaat. Die informatie is vaak bekend of te achterhalen, zeker in geval van klanten die aan consumenten verkopen. Deze vorm van marge- en kostprijs berekening is een van de functionaliteiten van de Tablet Sales App. En dat is zeer relevant. Immers: de marge die jij minder maken moet, zal de klant meer maken en andersom.
In- en exclusief BTW
Bij klanten die verkopen aan consumenten kan het soms verwarrend zijn of de marges die zij voor zichzelf berekenen en als minimale eis stellen, in- of exclusief BTW zijn. Met de marge- en kostprijs berekening in de Tablet Sales App is het mogelijk om beide berekeningen naast elkaar te zien. Dan is ook direct duidelijk wat 32% marge inclusief BTW betekent voor het margepercentage exclusief BTW.
Promoties en kortingen
Veel klanten weten dat een factuurprijs nog iets heel anders is dan de werkelijke verkoopprijs. Als de bodem werkelijk bereikt is voor de verkoopprijs, willen veel inkopers neigen naar allerlei soorten kortingen, promoties en andere regelingen. Maar elke verkoper weet dat dit toch weer zijn marge verlaagt. In de Tablet Sales App wordt de totale prijs opgebouwd vanaf de kostprijs berekening. Marge en verkoopkosten worden geplust; kortingen en bonussen e.d. worden gemind. En uiteindelijk blijft de werkelijke marge over. Dat geeft heel gemakkelijk een duidelijk inzicht voor de accountmanager.