Heb jij wel tijd om productief te zijn?
Een bekende parabel van Steven Covey gaat over de man die zo druk was met autorijden dat hij geen tijd nam om te tanken.
Salesmensen overkomt dit ook dikwijls. Zij krijgen dagelijks een stroom aan nieuwsbrieven, uitnodigingen voor webinars en aanbiedingen voor trainingen, die allemaal gericht zijn op MEER VERKOPEN, MEER LEADS GENEREREN, MEER DEALS MAKEN. De meesten lezen de titel of scannen snel de inhoud, denken “ja, ik wil ook graag meer deals maken” en gaan snel verder met de volgende email of nieuwsbrief.
Ik denk niet dat Steven Covey bedoelde dat je de hele dag aan het tanken moest zijn, maar zo nu en dan ‘het net ophalen’ en achterom kijken waar je mee bezig bent kan zeer waardevol zijn. Als je meer uit je werk wilt halen, heb je als salespersoon vaak twee opties: je skills verbeteren en meer productief worden.
Of je verkoopskills verbeterd kunnen of moeten worden moet je zelf beoordelen. Het kan vast altijd beter, maar of je daar de meeste winst mee haalt? Het lastige van trainingen is om dat wat je geleerd hebt ook werkelijk in de praktijk te brengen. Mocht je vinden dat je nog beter kunt verkopen, trek dan nog eens een oud trainingsboek uit de kast en kijk wat je wel en niet toepast.
Maar je kunt ook vast meer productief worden. En het grappige hiervan is dat je dat direct merkt en zelfs kunt meten. Ga maar na: hoeveel extra tijd zou je hebben als je de helft minder mails per dag zou moeten beantwoorden? Hoeveel tijd ben je nu elke week kwijt met het corrigeren van fouten? Hoelang ben je wekelijks bezig met afspraken maken, bezoekverslagen maken, adresgegevens van klanten intypen, presentaties maken, bestanden zoeken, etc.?
Als je binnenkort ‘gaat tanken’, stop die tijd dan in het oriënteren op de mogelijkheden van een CRM-systeem. Dat soort systemen zorgen ervoor dat je:
- Slechts éénmaal de naam en adresgegevens van de klant hoeft in te geven; daarna nooit meer
- Je altijd alle gegevens van alle klanten bij je hebt: zowel contactdata als bezoekverslagen als orders
- Je met een druk op de knop kunt communiceren met de klant: bellen, mailen, nieuwsbrieven versturen
- Je in anderhalve minuut een bezoekverslag maken kunt; hoe fijn is dat
- Ter plekke, bij de klant, een order of contract maken kunt, die je direct helemaal afhandelt
- Alles wat je doet maar éénmaal ‘in de hand’ hoeft te hebben. Alles kun je direct, ter plekke en voor de volle 100% afhandelen; hoe efficiënt is dat
- En zo verder
Er is inmiddels een groot aantal CRM-systemen op de markt. Oriënteer je, maak dan een lijstje met wat je nodig hebt en ga dan gericht zoeken. Denk daarbij ook aan zaken als: voor wie is het bedoeld, met welk systeem moet het kunnen koppelen, wil je ook offline kunnen (door)werken, wat mag het kosten en gaat het alleen om CRM of ook om het presenteren van het bedrijf en producten.
Veel succes met tanken. En veel plezier met daarna weer lekker hard autorijden.