e-CRM noodzakelijk voor bedrijven

e-CRM noodzakelijk voor bedrijven

e-CRM noodzakelijk voor bedrijven

“Maak gebruik van een e-CRM systeem!” is de roep van softwareontwikkelaars richting bedrijven. En terecht. Bedrijven zijn tegenwoordig genoodzaakt een dergelijk systeem te gebruiken.  Maar wat is e-CRM? En waarom kunnen bedrijven niet meer zonder? In deze blog vertellen we de ins en outs van een ‘electronic customer relation management’ tool. Want alles verandert razendsnel.

Worstelen om te overleven

Het afgelopen decennium is het marketing- en salesvak in een rap tempo veranderd. Met name door de komst van het internet en verder: the internet of things. Bedrijven die zich alleen offline profileren halen het tegenwoordig niet meer. We zagen bedrijven als V&D, Blokker, Oad Reizen en Free Record Shop worstelen om te overleven en het niet halen. Het ene faillissement na het andere passeert op het Journaal. Hadden ze toch maar eerder die interactieve website of webshop in het leven geroepen. Een ander belangrijk onderdeel van de huidige sales- en marketingbranche is e-CRM. Met zo’n systeem volgen bedrijven hun klanten op de voet. En kunnen daar op inspelen.

e-CRM

Electronic customer relation management, ook wel elektronisch klantrelatiebeheer genoemd, is zowel een manier van werken als een technologische ontwikkeling. Door met een e-CRM-systeem te werken verzamel je aan de hand van specifieke software data over de klantenkring. Met als doel het klantcontact te optimaliseren. Zo analyseert een bedrijf alles over consumentengedrag en –interacties met bedrijven. Welke wensen heeft de klant? Hoe oriënteert een klant zich? Waar zoekt een klant naar producten of diensten? Door deze data te verzamelen, kan het bedrijf de klanten persoonlijk benaderen en slim inspelen met aansprekende marketingcampagnes. Klanten van nu zijn veeleisend. Ze zijn gewend online te zijn wanneer zij dat willen. Op ieder tijdstip overal ter wereld. Een bedrijf met een 9 tot 17 uur-mentaliteit past daar niet meer bij. Sterker nog, het bedrijf moet zijn klanten door en door kennen. Een e-CRM-systeem helpt daarbij.

Saas

Die e-CRM-systemen of -applicaties zijn gekoppeld aan SaaS-technieken. SaaS staat voor Software as a Service, ook wel software on demand genoemd. Voorheen heette het ASP (Application Service Provider). Inmiddels is SaaS verder ontwikkeld: klanten kopen en installeren die e-CRM-software niet meer, maar gebruiken het op de cloud van de aanbieder. De klant heeft een internetverbinding nodig om met de software te werken en betaalt voor het gebruik. Stopt de klant met het systeem, dan eindigt de betaling.

Tablet Sales App

Bedrijven die gebruik maken van zo’n e-CRM-systeem via een SaaS-oplossing veranderen met de wereldmarkt mee. Ze werken op de cloud, met de nieuwste software en volgen de klant op de voet. In de Tablet Sales App hebben we ook een e-CRM-systeem geïntegreerd. Daarmee hebben verkopers het systeem én alle data altijd bij zich, ook als ze even geen internetverbinding hebben. Van elk klantcontact en klantenbezoek worden gegevens bewaard in het systeem. Zo weten bedrijven precies in welke sales- en marketingcampagnes ze het beste kunnen investeren. En hoe ze hun doelgroep effectief benaderen. Ook ons advies is dus: “Maak gebruik van een e-CRM-systeem!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *