CRM: we zouden niet meer zonder kunnen
Klanten zijn voor ieder bedrijf van het allergrootste belang
Zonder klanten kan een bedrijf niet bestaan. Klanten van tegenwoordig zijn niet dezelfde klanten als die van vroeger. Klanten van nu – in tegenstelling tot die van vroeger – weten steeds beter wat zij voor jouw organisatie betekenen én wat jouw concurrent te bieden heeft. Het feit dat ze dit steeds beter weten, maakt dat ze ook kritischer kunnen zijn en hogere verwachtingen kunnen hebben. Als die verwachtingen niet waargemaakt worden, is de stap naar de concurrent zo gemaakt. En dat wil je natuurlijk niet.
Hoe voorkom je dat klanten bij je ‘weglopen’?
Hoe je je kanten behoudt? Dat doe je door een goede relatie met hen op te bouwen en daarbij, zo heb je al eerder in onze blogs kunnen lezen, komt Customer Relationship Management (CRM) goed van pas.
CRM stelt klanten centraal
Maak je gebruik van CRM-software, dan kun je op een eenvoudige manier klanten centraal stellen, je band met klanten verbeteren en zo de omzet die je draait constant houden of verhogen. Is de CRM-software goed geïmplementeerd, dan bouw je met behulp daarvan data op, die gerelateerd zijn aan je klanten en klantgroepen. Op basis van die data kun je je klanten gaan segmenteren. Wie zijn mijn topklanten, wie mijn grote klanten en wie mijn kleinere of zelfs inactieve klanten? Je richt je marketing natuurlijk het meest op je actiefste klanten.
Een belangrijke voorwaarde
Het binnen een bedrijf werken met enkel Customer Relationship Management-software, is niet genoeg. CRM is een strategie die niet alleen je marketingmedewerkers, je salesmedewerkers en je klantenservicemedewerkers dienen te volgen, maar ook alle andere medewerkers van je bedrijf, inclusief jijzelf.
Wat zijn de voordelen daarvan?
CRM helpt je salesmedewerkers goed voorbereid en goed geïnformeerd aan de slag te gaan en verbetert de onderlinge samenwerking – de samenwerking wordt efficiënter. Dankzij CRM heb je daarnaast een preciezer inzicht in de behoeften van je (potentiële) klanten. Je kunt hierdoor op het juiste moment gerichte informatie verstrekken, die voor klanten ook echt interessant en relevant is. CRM stelt je bovendien in staat op een consequente en onderscheidende manier klantenservice te verlenen. Hierdoor ontstaat er onder je klanten een grotere mate van tevredenheid. Een grotere mate van klanttevredenheid maakt dat je bestaande klanten eerder geneigd zijn herhalingsaankopen te doen en te doen aan ‘cross-selling’. Ook leidt een grotere mate van klanttevredenheid veelal tot positieve reviews en mond-tot-mondreclame, waardoor de kans op het krijgen van nieuwe klanten groter wordt.
Het makkelijkste en meest efficiënte CRM-systeem neem je mee onder je arm. Je hebt het dan altijd bij je. De Tablet Sales App maakt het mogelijk al je klantcontacten en klanthistorie bij te houden en in te zien. Neem contact op voor een korte demo.