Blijf je bij me? Klanten behouden. Hoe doe je dat?
Een bedrijf kan niet zonder klanten. Het is dus belangrijk om klanten te werven en minstens net zo belangrijk om klanten te behouden. Al helemaal anno 2015, waarin CRM-systemen steeds innovatiever worden en mobiele marketing niet meer weg te denken is. Wat kun je nu het beste doen om bestaande klanten te binden en te koesteren.
Altijd en overal online
Het tijdperk waarin klantcontact ‘warm’ gehouden moet worden is voorbij. Noem het nu maar gerust ‘heet’. Klanten zijn altijd en overal online en zij verwachten dat jouw bedrijf dat ook is. Wees dus voldoende aanwezig op Social Media, reageer direct op berichten, vragen en opmerkingen en toon interesse. Vergeet je website niet. Een interactieve website levert heel wat meer op dan een verouderde webpagina waarop niets verandert. Wie regelmatig blogs plaatst op zijn website, komt sneller naar voren op zoekmachines. Meer webverkeer leidt tot klantrelaties en die wil je graag behouden. Bovendien kun je een blog of een nieuwsbericht weer gemakkelijk op je Social Media-kanalen plaatsen, waardoor je zichtbaar bent voor je klantenkring.
Maar zij ook!
Andersom werkt het net zo. Niet alleen jij bent online zichtbaar, jij volgt jouw doelgroepen ook. Die klant is namelijk ook online. Daar kun jij wat mee! De nieuwste CRM-systemen slaan alle nuttige data op over de klant. Je kunt precies achterhalen wat jouw klanten online doen en willen. Breng de actuele behoeften in kaart en speel er slim op in. Bijvoorbeeld aan de hand van een loyaltyprogramma. Bezoeken klanten jouw website of app meerdere keren? Beloon ze dan met een leuke actie, een sneak preview of interessante kortingen. Allemaal natuurlijk gericht op de behoeften van de klant. Dat is toevallig! (niet dus…)
Transparantie
Anno 2015 hebben mensen binnen en buiten bedrijven behoefte aan transparante informatie. Je hoeft natuurlijk niet alle bedrijfsgeheimen te verspreiden, maar geef de klant het gevoel dat je open kaart speelt. Heeft de klant daar een mening over? Dan hoor je die graag. Betrek de doelgroep en bied een luisterend oor. Daar wek je vertrouwen mee. Wees ook niet bang om te tonen dat je expertise hebt in een bepaald vakgebied en dat je dat graag deelt met je klanten. Ga niet te ver, opscheppen wekt juist afgunst. Straal in elk geval vertrouwen en professionaliteit uit.
Met open communicatie, continuïteit in de berichtgeving, betrokkenheid en een multi-channel aanpak kom je al een heel eind met klanten behouden. Zo kunnen bestaande klanten niet om je heen. Als je het relevante, interessante en aantrekkelijke content genereert, krijg je er zelfs nieuwe klanten bij. Zo kun je nog meer klantcontacten ‘heet’ houden.