Social CRM: wat is dat?
Naast CRM is er ook Social CRM. Wat is dat? In deze blog informeren we je over de mix van CRM en Social Media.
CRM
In één van onze vorige blogs beschreven we wat CRM (Client Relationship Management) inhoudt. Een bedrijf dat klantrelatiebeheer hoog in het vaandel draagt, optimaliseert het klantcontact zo goed mogelijk. Hoe ziet een contactmoment eruit? Hoe verloopt de interactie? Wat doet een bedrijf voor en na het contactmoment? En hoe benaderen ze de klant zo persoonlijk en professioneel mogelijk? Om alle vragen te beantwoorden, houden bedrijven met CRM-software of –systemen alle contactmomenten bij van klanten. Daar hoort ook een inhoudelijk onderzoek bij. Wie is de doelgroep precies? Welke informatie heeft de klant nodig? Regelmatig evalueren van het klantcontact is ook geen overbodige luxe. Door te evalueren kunnen teams het contact met de klant blijven verbeteren.
Social CRM
CRM ontwikkelt met de tijd mee. Nu Social Media niet meer weg te denken is, bestaat ook de vorm ‘Social CRM’. Bedrijven volgen hun doelgroep via Social Media. Social Media Monitoring heet dat ook wel. Waar is de doelgroep naar op zoek? Wat vinden ze interessant? Welke producten bespreken mensen online? Slimme marketeers maken daar dankbaar gebruik van. Ze analyseren de Social Media-uitingen en –activiteiten van de online doelgroep en spelen daar slim op in. Op Social Media kunnen bedrijven snel de aandacht trekken met een sterke en opvallende campagne. Ze kunnen daarnaast ook makkelijk reageren op (potentiële) klanten en zo een virtuele band opbouwen. Wie het vertrouwen wint van zijn doelgroep, verkoopt beter.
Online imago verbeteren
Niet voor niets proberen bedrijven hun imago online sterk te verbeteren. De middelen zijn er. Met alerte en scherpzinnige community managers en online marketeers in dienst kan een bedrijf alle trends en consumentenwensen op de voet volgen en daar direct op reageren en anticiperen.
Webcare als onderdeel van CRM
In 2012 en 2013 heeft 24 uurs-webcare zijn intrede gemaakt. Bedrijven als NS en KPN zijn altijd online om de klant direct verder te kunnen helpen. Onder het motto ‘online service en altijd bereikbaar’. Via Twitter of Facebook stelt men vragen die medewerkers binnen een paar minuten beantwoorden. Ook dat is een onderdeel van Social CRM.
Anno 2018 volgen bedrijven hun doelgroep nauwkeuriger dan ooit… Máár ook de doelgroep volgt bedrijven meer dan ooit tevoren. Ook zij willen op de hoogte zijn van iedere ontwikkeling en elk nieuwtje. CRM neemt daarom steeds nieuwere vormen aan. Social CRM was daar één van. Wie zal het zeggen… Welke nieuwe vorm kent CRM in 2019?
Tablet Sales App
In onze Tablet Sales App hebben wij de CRM-functionaliteit ook geïntegreerd. Klantgegevens zijn met één druk op de knop te zien. Alle nuttige informatie kan daarbij worden toegevoegd. Zo kan de gebruiker altijd en overal de juiste data opvragen.