Visuele communicatie: toen en nu
Wie googelt op ‘visuele communicatie’ of ‘visuele marketing’ komt duizenden berichten tegen over het belang van foto’s en plaatjes. “Online lezen mensen tegenwoordig nog maar weinig”, roepen bloggers en bedrijven. Met plaatjes trek je de aandacht. Mensen zijn altijd al visueel ingesteld geweest. Hoe speel je daar als bedrijf op in?
Een stukje geschiedenis van visuele communicatie
Oké, mensen konden misschien niet lezen. Toch tonen rotstekeningen en kerkmuren dat mensen altijd al visueel met elkaar communiceerden. Tekeningen en iconen vertelden een verhaal. In de middeleeuwen traden theatergroepen op het marktplein op om de doelgroep te informeren over een belangrijke boodschap of een christelijke moraal. In de vroegmoderne tijd werden prentenboeken populair, waarin ambachten centraal stonden of lessen om kinderen op te voeden. Nog altijd zijn er meer mensen die geen boeken lezen dan wel. Korte teksten geen probleem, maar een kleine minderheid waagt zich aan grote lappen tekst. Mensen zetten sneller een televisie aan dan dat ze er een boek bij pakken.
Online en visueel
Ook online geldt dat mensen over het algemeen plaatjes beter onthouden dan tekst. Bedrijven kunnen zich online bijvoorbeeld op deze manieren visueel uiten:
- Met foto’s
- Met video’s
- Met infographics
Foto’s
Het aantal gebruikers op Social Media-kanalen zoals Tumblr en Instagram groeit nog steeds. Met de komst van smartphones met camera’s staan er aanzienlijk meer foto’s online. Het verspreiden van foto’s is inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden, net zo vanzelfsprekend als het versturen van een whatsappbericht.
Volgens marketingbureau Sstroop krijgen bedrijven die foto’s posten meer aandacht. Zo krijgt een tweet met een foto 50% meer clicks dan een tweet zonder foto. Dat geldt ook voor Facebook- en LinkedIn-berichten. Toch blijkt dat bedrijven niet onnadenkend foto’s moeten plaatsen. Afbeeldingen moeten passen bij het imago van het bedrijf en de consument persoonlijk aanspreken. Stockfoto’s worden te makkelijk gebruikt, terwijl ze een enorme afstand kunnen creëren tussen bedrijf en consument. Juist omdat ze zo onpersoonlijk overkomen. Consumenten zien liever persoonlijke plaatjes. Zo blijven websitebezoekers langer op een pagina hangen waar foto’s van producten of de teamleden staan, dan pagina’s waar alleen tekst staat over product of team.
Video’s
Als we kijken naar handleidingen en gebruiksaanwijzingen, kijken consumenten liever video’s dan dat ze een lange tekst lezen. Op Youtube staan duizenden instructiefilmpjes met nog veel meer views.
Infographics
Ook infographics zijn populair. Bedrijven die cijfers en statistieken inzichtelijk maken in heldere en aantrekkelijke infographics krijgen meer aandacht dan bedrijven die gewoonweg wat grafiekjes en cijfers publiceren. Bovendien worden infographics sneller gedeeld door consumenten en andere bedrijven. Infographics zijn het helemaal.
Tablet Sales App
De Tablet Sales App integreert al deze onderdelen. Het bedrijf toont het assortiment en presenteert de organisatie met professionele foto’s, video’s en infographics. De app geeft een visuele indruk van het bedrijf en het product.
Geen teksten meer?
Overigens betekent dit niet dat bedrijven geen teksten meer moeten produceren. Teksten worden juist sneller gelezen als er ook afbeeldingen bij staan. Wel is het belangrijk dat de tekst to-the-point is en zoekmachinebestendig. Afbeeldingen vertellen misschien meer dan duizend woorden, teksten blijven onmisbaar.