Van marskramer tot online marketeer. De customer journey, maar dan andersom
Het salesvak vindt zijn oorsprong bij de marskramer uit de Middeleeuwen. De functies online marketeer of (field) sales manager kenden vele voorgangers. In deze blog beschrijven we een salesreis door de tijd in een notendop.
Marskramer
De eerste marskramers komen uit de Middeleeuwen. Ze reisden met hun producten stad en land af om alles te verkopen. Te paard, maar meestal lopend met een houten kar. Ze verkochten producten waar dorpen zelf niet makkelijk aan konden komen. Kruiden, pannen, potten, bont of geweven stoffen. Noem maar op.
Handelsreiziger
Pas na de industriële revolutie, rond 1860 veranderde de marskramer in een handelsreiziger. Met de industrialisering ontstond het bedrijfsleven en richtte de handelsreiziger zich meer op bedrijven. Hij werd ook mobieler met de komst van voertuigen zoals de trein.
Vertegenwoordiger
Na de Tweede Wereldoorlog, tijdens de wederopbouw in de jaren ’50 veranderde de handelsreiziger in een vertegenwoordiger. Hij ging in de auto op pad met een koffer vol orderboeken. Zijn handelswaar liet hij thuis.
Salesman
De volgende omslag vond ruim tien jaar later plaats. De vertegenwoordiger werd een salesman. Mede dankzij de Angelsaksische cultuur. Bedrijven kregen de eerste (kamergrote) computers. Steeds meer machines namen handwerk over.
Direct marketeer
Na de jaren ’70 stond Nederland in het teken van welvaart. Er ontstond massaproductie- en verkoop, met lagere prijzen als resultaat. De salesman die de face-to-face-techniek toepaste werd te duur. De telefoon en de post maakten direct marketing mogelijk. Verkopers verkochten producten en diensten met hun stem en door middel van wervende teksten.
Database marketeer
In de jaren ’80 deed de pc zijn intrede op kantoor waarop alle klantgegevens bewaard werden en waarop databases ontstonden. Marketeers richtten zich niet meer op specifieke bedrijven, maar op doelgroepen.
Webmarketing
Met de komst van het internet evolueerde ook de database marketeer. Er wordt tot op de dag van vandaag nog veel meer data verzameld. Door het volgen van de customer journey bijvoorbeeld. En door op Social Media actief te zijn, een webcare-team op te zetten of door het gebruiken van apps zoals de Tablet Sales App. Alles draait nu om het persoonlijk benaderen van de klant. Zowel binnen B2B als binnen B2C.
Technologische ontwikkelingen
Als we terugkijken zien we dat vooral technologische ontwikkelingen zorgden voor de evolutie van de salesman. Van stoomlocomotief en auto tot databases en internet. Wij zijn benieuwd wat de volgende evolutionaire fase zal zijn.