Hoe schrijf je een online brochure? Vijf tips
Bedrijven kunnen hun brochures kwijt in de Tablet Sales App. Met de app kunnen die brochures eenvoudig getoond en verstuurd worden. Online brochures zien er prachtig uit op een tablet. Zo’n brochure moet wel gericht zijn op een online doelgroep. Een offline brochure voldoet aan andere eisen, omdat lezers offline anders lezen dan online. Hoe schrijf je een goede online brochure? Hierbij vijf tips.
- Visuele weergave
Offline brochures mogen veel meer tekst bevatten dan online brochures. Mensen lezen online een stuk minder. Plaats dus geen grote lappen tekst, want die schrikken lezers af. Laat zoveel mogelijk beeldmateriaal zien en maak gebruik van witruimten. Ze creëren juist rust en ruimte en nodigen uit om te lezen.
- Schrijf doelgroepgericht
Begin niet gelijk over alle fantastische producteigenschappen en onmisbare diensten van het bedrijf. Wil je een doelgroep overtuigen verder te lezen? Spreek ze dan eerst aan. Richt je dus op de doelgroep en leef je in. Het helpt om aan een fictieve persoon uit de doelgroep te schrijven. Geef hem een naam, baan, hobby’s en een grote liefde. Alsof je hem kent. Dat maakt het schrijven niet alleen makkelijker, maar ook geloofwaardiger. Prikkel de lezer en schets specifieke situaties waarin jouw product of dienst een uitkomst is. Begin daarna pas over producten of diensten. Overtuigen is belangrijker dan puur informeren.
- SEO-tekst
Wie zijn tekst online plaatst, doet er goed aan de tekst SEO-gericht te schrijven. Gebruik tussenkopjes waarin sleutelwoorden verwerkt zitten. Die tussenkopjes maken een tekst ook nog eens overzichtelijker. Noem (zonder irritant over te komen) de belangrijkste kernwoorden een aantal keer in de tekst en geef afbeeldingen een naam waarin deze woorden ook verwerkt zijn. Vul daarnaast de metavelden op de webpagina in. Dat is de tekst die onzichtbaar op je website staat, maar die wel naar boven komt bij Google.
- Lezers vs. Scanners
Bijna niemand leest een brochure van top tot teen. Zorg er daarom voor dat belangrijke informatie in aparte tekstvakken opgesomd staat. Of verwerk belangrijke informatie verwerkt in afbeeldingen en infographics.
5. Call to action
Eindig de brochure met de call to action en beschrijf die op een duidelijke manier. Wat verwacht je van de lezer? Kunnen ze zich ergens inschrijven of een bestelling doen? Of kunnen ze een afspraak maken of een offerte aanvragen?
Een online brochure ziet er luchtiger uit, omdat er minder tekst in staat en meer afbeeldingen. De belangrijkste aspecten staan apart en de call to action mag aan het einde van de brochure niet ontbreken. Binnen een sales campagne kan een brochure een krachtig middel zijn. Verkopers die de Tablet Sales App gebruiken kunnen overal en op ieder moment de brochures erbij halen. Met een pushbericht worden zij eenvoudig geïnformeerd over een update of als er nieuwe informatie bekend is. Succes!