De wondere wereld van de salesmanager

De wondere wereld van de salesmanager

Sales managers doen veel meer dan de meeste mensen denken. Ja, ze verkopen producten en diensten, maar ze houden niet alleen een stel mooie praatjes. De functie sales manager houdt veel meer in dan dat. De meeste sales managers zijn blij met hun baan vanwege de diversiteit aan taken. Waar houdt een sales manager zich mee bezig?

1. Verkoopplan

Een verkoop- en acquisitieplan zijn noodzakelijk. Een sales manager bedenkt een passende strategie en de juiste verkooptechnieken. Dat legt hij vast in een plan. Daarin staan ook de targets. Om de zoveel tijd maakt een sales manager rapportages om te zien of alle targets behaald zijn. Zo niet? Waar ligt dat dan aan? Wat ging er mis? Wat kan er anders? De sales manager blijft op zijn hoede en optimaliseert zo nodig zijn strategie.

2. Budget

De sales manager weet precies wat het budget van de afdeling is. Hij houdt het budget nauwlettend in de gaten.

3. Relatiebeheer

Klantrelaties zijn ontzettend belangrijk. Net als zijn accountmanagers legt een sales manager contacten, maar onderhoudt ze ook. Zonder contacten wordt er niets verkocht.

4. Marktanalyse

De markt verandert voortdurend en de sales manager volgt alle ontwikkelingen en trends op de voet. Wat is de behoefte van de klant of consument? Hoe verandert die behoefte? Wat gebeurt er als de economie aantrekt, of juist stagneert? Heeft dat consequenties voor het product? Een sales manager analyseert de markt continu, zodat hij precies weet hoe hij daarop kan reageren.

5. Leiding geven verkoopteam

Een salesafdeling, bestaat meestal niet uit één persoon. De sales manager geeft leiding aan het verkoopteam. Hij controleert de doelstellingen van de verkopers en helpt mee aan de persoonlijke ontwikkeling.

6. Samenwerken andere afdelingen

Voor een volledig en sterk strategieplan werkt de sales manager samen met de andere afdelingen van het bedrijf. Zo kan hij de ontwikkelingen integreren in zijn plan. Idealiter werkt de sales manager nauw samen met de marketing manager. Binnen veel bedrijven werken sales- en marketing managers niet efficiënt samen en dat is zonde. De sales manager verkoopt namelijk direct en de marketing manager bedenkt de achterliggende verkoopboodschap. Dat is een gouden samenwerking. Gelukkig komen steeds meer bedrijven daarachter.

7. Adviseren tussenhandelaren

Als een bedrijf met tussenhandelaren te maken heeft speelt de sales manager daar een adviserende rol in.

8. Verkopen

Natuurlijk draait het ook allemaal om de verkoop. Met bovenstaande taken en eigenschappen komt de sales manager al een heel eind.

Een sales manager heeft heel wat taken. Hij moet daarom resultaatgericht zijn, communicatief vaardig, klantgericht, inlevend en overtuigend. Een sales manager moet ook goed kunnen onderhandelen en niet ongeduldig zijn. De laatste jaren nemen bedrijven het vak ‘sales’ serieuzer. Steeds vaker zien we dat bedrijven experts inhuren of de boel professioneler aanpakken. Daar worden we blij van, want met een sterke sales manager boekt een bedrijf pas echt resultaten. De Tablet Sales App kan de sales manager hierin ondersteunen. Lees hier meer over deze app.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *