Verkoopapps vergelijken
Verkopen ging vroeger gepaard met het sjouwen van een dikke tas met daarin het volledige assortiment, de prijslijsten en niet te vergeten de brochures. Daarnaast had men een agendaboekje waarin alle klanten stonden, met adres en telefoonnummer. Sinds er apps bestaan en vooral sinds de iPad bestaat, is dit niet meer nodig. Men heeft onderweg alle informatie bij handen; nog actueel ook en hoeft niet meer naar kantoor om contracten en orders te maken, want dat gaat allemaal mobiel.
Er bestaan diverse verkoopapps. Maar wat zijn de verschillen en wat is nu een handige app? Wij hebben een paar apps bekeken.
SalesForce is zonder twijfel een goed systeem. Het heeft een trackrecord van jaren en wordt wereldwijd door veel bedrijven gebruikt. Het draait om pure sales. Leaflets en brochures kun je er niet in kwijt.
SalesForce is erg gericht op cijfers, targets, diagrammen en output. Er kunnen heel makkelijk allerlei grafieken en statistieken opgevraagd worden, die aangeven hoe een accountmanager of sales team scoren. Wij geloven daar niet zo in. Er is namelijk altijd wel een overzichtje te maken waarin het lijntje naar boven gaat. Wij zijn voorstander van maximaal 3-5 KPI’s en motivering door persoonlijk contact tussen de sales manager en de accountmanagers.
SalesForce is een standaard systeem dat door veel bedrijven gebruikt wordt. Het is dus in te stellen naar je eigen wensen. Echter, dat alles wel binnen de mogelijkheden die de makers van SalesForce hebben gegeven. En dat die makers Amerikaans zijn, valt duidelijk te merken. Sinds het partnership met Microsoft zal die stempel wel niet minder worden. Opvallend: er zijn diverse salesapps te vinden die koppelen kunnen met SalesForce. Kennelijk vindt menigeen het SalesForce-systeem goed, maar zoekt een andere mobiele oplossing dat de eigen SalesForce app.
Kosten: van €27 tot €270,- per gebruiker per maand.
Van Nederlandse makelij. Dit is een goede tool voor iedereen die orders schrijven wil. Net als SalesForce is dit puur op Sales gericht. De app is te customizen met een logootje, maar blijft erg standaard ogen.
Wel kan de app gekoppeld worden aan een groot aantal boekhoudpakketten.
Prijzen: van €25 tot €450,- per gebruiker per maand.
Deze app is zeer generiek, kan uit de app store gedownload worden en is daarna zelf in te richten. Deze app is helemaal gericht op het schrijven van orders. Je kunt zelf je assortiment uploaden en daarna kun je simpel orders maken. Net als SalesForce en App4Sales werkt ook Handshake met artikelnummers. Wij denken dat een klant aan een plaatje voldoende heeft. Eventueel een naam of omschrijving misschien, maar een nummer is meer voor de boekhouder.
Prijzen: $29,95 tot $59,95 per gebruiker per maand.
Ook deze app is in Nederland gemaakt en is een standaard app. Het lijkt er zelfs op dat deze niet eens met een logo te customizen is. Geschikt dus voor iedereen die orders schrijven wil en geen eisen stelt aan lay-out en presentatie. Prijzen zijn onbekend.
Het valt ons op dat de meeste apps die wij konden vinden nogal kaal en generiek zijn en puur op sales gericht zijn; vooral op het cijfermatige. Dat is handig en zeker niet onbelangrijk, maar wij denken dat sales meer is dan alleen maar lijstjes afwerken en prospects en leads tellen. Uiteindelijk gaat het om de deal maken en liefst om het creëren van een duurzame relatie met een klant.
Wat in alle hierboven genoemde apps ontbreekt is een goede presentatie van het bedrijf, het merk en de producten of diensten.
Overigens zijn daar ook tools voor. In ieder geval levert Showpad zoiets. Het is een tool waarmee je alle brochures, leaflets, filmpjes en plaatjes van je bedrijf en producten bij je hebt. En altijd in de actuele versie. Superhandig. De tekortkoming van Showpad is dan weer dat er geen CRM- of verkoopondersteuning in de app verwerkt zit.
Daarnaast is een salesgesprek is nogal intensief. Als accountmanager ben je regisseur van het gesprek, moet je luisteren en beïnvloeden, kijken hoe de ander reageert en vooral opletten op koopsignalen. Tussentijds switchen naar een andere app of een PDF-viewer-app om brochures om campagnemateriaal te laten zien is dan niet handig.
Er zijn wel oplossingen voor totaalapps (die dus zowel het marketinggedeelte als het sales/CRM-gedeelte goed invullen), maar die zijn altijd 100% custom made. Op zich prima, maar dit is zeker duurder en het is altijd afwachten of de stabiliteit groot genoeg is. Er zijn gewoonweg minder gebruikers die de bijzondere situaties opzoeken.
Wijzelf zijn de makers van de Tablet Sales App. Uiteraard zijn we niet objectief, maar wij zien toch erg veel voordelen aan de Tablet Sales App. In elk geval dat je daarmee doen kunt wat de drie sales-apps hierboven ook kunnen, en dat je daarnaast direct al het marketingmateriaal bij je hebt. Alles altijd in de actuele versie en alles in de look-and-feel van het bedrijf. En dan zonder artikelnummers.
Kosten: ca €15-€70,- per gebruiker per maand.
Wil je meer weten? Stuur ons een berichtje.