5x loyalty marketing
Met loyalty marketing bouwen bedrijven klantrelaties op. Klanten voelen zich gewaardeerd en houden een positief gevoel over na het kopen van een product of het gebruiken van een dienst. Bedrijven belonen deze klanten. Het vereist enige creativiteit om op een leuke manier klantenharten te winnen. In deze blog hebben we vijf voorbeelden voor je op een rij gezet van bedrijven die met opvallende ideeën kwamen: inspiratie voor B2C en B2B.
- PostNL – liefde
PostNL verzint keer op keer leuke ideeën om klanten te behouden en te trekken. Op de derde zaterdag van de maand is het Nationale Vriendinnendag. Klanten mogen dan gratis een kaart naar hun beste vriendin sturen. Valentijnsdag stond in het teken van ‘seal it with a kiss’. Met een lippenstiftkus op de plek van de postzegel, mochten verliefden gratis een kaartje versturen. Dat zijn ideeën met een grote aaibaarheidsfactor. PostNL komt sympathiek over. De klanten houden er fijne herinneringen aan over.
- Starbucks – sterren
Starbucks doet er ook alles aan om klanten te binden. Dat begint al (letterlijk) bij het opschrijven van de naam van de klant op de beker. Op Social Media komen vele foto’s voorbij van bekers met namen, waardoor Starbucks op een positieve manier het eigen merk verkopen. Daarnaast lanceerde Starbucks onlangs de Starbuck-app (die vooralsnog alleen in Amerika werkt). Op de app kan een klant precies zien waar de dichtstbijzijnde Starbucks-winkel zit. Naast alle informatie over koffiesoorten, kan de klant onderweg zijn koffie al bestellen en daarna betalen met de app. Daarbij spaart men bij iedere aankoop sterren die uiteindelijk voor korting zorgen.
- Philips – scheren
Philips bedacht de ‘superpromotor’. Klanten die enthousiast zijn over het merk, een groot netwerk hebben en Philips-informatie enthousiast delen. Ze duikelen die superpromotors op Social Media en evenementen op. Daarnaast organiseert Philips jaarlijks een superpromotordag genaamd Male Grooming. Mannen die zich actief bezig houden met scheren, komen bij elkaar en proberen de nieuwste scheersensaties van Philips uit. Daarbij krijgen ze een rondleiding in de Philipsfabriek waar scheerapparaten worden gemaakt en kunnen zij een portretfoto mét snor laten maken. Op die superpromotordag komen ook bedrijven af, zoals reclamebureaus. In ruil voor enthousiaste (gemeende) berichten op Social Media, krijgen deze superpromotors aantrekkelijke kortingen en probeerpakketten. Philips creëerde zodoende ambassadeurs voor hun eigen merk.
- Albert Heijn – boodschappen
De Albert Heijn pakte het slim aan. De bonuskaart die al jaren bestaat is nu gepersonaliseerd (optioneel). Wie zijn kaart aan een persoonsprofiel koppelt, krijgt per mail gepersonaliseerde kortingen aangeboden. Albert Heijn ziet precies welke producten je regelmatig koopt en speelt daar slim op in.
- Bol.com – feestdagen
Bol.com staat bol van de kortingsacties voor klanten. Iedere feestdagen ontvangen klanten mailtjes met kortingsmogelijkheden (optioneel). Bij de ene feestdag is het tweede boek de halve prijs. Bij de andere feestdag worden de verzendkosten kwijtgescholden. Tijdens Moederdag kun je voor een aantrekkelijk tarief je moeder verrassen. Bol.com zorgt ervoor dat klanten gewend zijn regelmatig korting te krijgen. Daar houden klanten een goed gevoel aan over.
B2B loyalty marketing
Dit soort loyalty campagnes werken natuurlijk ook in de B2B-omgeving. Bedrijven belonen andere bedrijven met aantrekkelijke kortingen, leuke acties of met VIP-plaatsen tijdens een evenement. Op de Tablet Sales App kan een bedrijf zijn assortiment kwijt, maar ook nieuws, updates en brochures. Van elke klant en bij elk bezoek worden gegevens opgeslagen. Zo wordt een profiel gemaakt en kunnen segmenten van klanten aangemaakt worden. Daar kan een bedrijf met loyalty marketing slim op inspelen.